Proti mrazu z ingverjem in vinom

28. 11. 2012
0 Komentarjev

Tradicionalna kitajska medicina za zdravo zimo

Jesen in zima sta letna časa, ko se začne ‘temni ciklus’ leta, zato se bomo v tej številki posvetili enostavni preventivi s tradicionalno kitajsko medicino (TKM), ki jo v tem obdobju najbolj potrebujeta organa Jetra in Ledvice (organi se po TKM-ju pišejo z veliko začetnico).

Po TKM-ju je vsak notranji organ povezan s točno določenim elementom v naravi ter letnim časom. Pljuča in Debelo črevo s kovino ter jesenjo, Ledvice in Mehur pa z vodo ter zimo.

S pravilnim načinom prehranjevanja po letnih časih in glede na element, ki vlada v tem času, ter glede na temperaturno delovanje posameznega živila lahko organe dodatno krepimo in s tem skrbimo za preventivo, saj je organ v svojem letnem času tudi v vzponu. Ne smemo pa pozabiti, da je isti organ v tem obdobju tudi najbolj občutljiv: zato ga lahko z nepravilnim delovanjem celo dodatno oslabimo. Sliši se zapleteno, a ni: jesen in Pljuča pripadajo elementu kovine, zato jeseni jemo hrano, v kateri prevladuje ta element, ki hkrati krepi Pljuča. Enako je z Ledvicami, ki jih pozimi krepimo s hrano, ki pripada elementu vode.

Jesen in preventiva

Po tradicionalni kitajski medicini je jesen povezana z elementom kovine, kateremu pripadata organa Pljuča in Debelo črevo. Ta energijska faza lahko krepi tudi kožo in lase. Šibkost teh organov v tem obdobju pa se lahko kaže s pogostimi prehladi, težavami s kožo, zaprtostjo. Tudi v zahodni medicini se astma, ekcemi in kožni izpuščaji povezujejo s pljučnimi infekcijami. Koža, Pljuča in Debelo črevo pomagajo izločati toksine iz telesa, zato moramo oba organa nenehno krepiti in ohranjati prečiščena. Pljuča so zelo vlažen organ in ne smejo postati hladna ali suha, zato je dobro imeti vrat in prsi v jesenskem času vedno pokrita in na toplem.

Priporočljivo je jesti sezonsko zelenjavo, npr. buče. Tudi sadja, oreščkov in pšenice je ta letni čas v izobilju. Ričetova juha jeseni še posebej ogreje in okrepi telo. Zrelo grozdje ima odličen vpliv na preči- ščenje telesa in ima veliko hranilnih sno- vi, ki blagodejno vplivajo na Pljuča. V tem letnem času se priporoča uživanje juhe iz belih gob, redkvice ali lilijine čebulice (če jih dobite).

Jesen se šteje za čas energije elementa kovine, tj. energija grajenja in novogradnje. Če telovadite, meditirate ali spite, bodite obrnjeni proti zahodu in ponoči vam bo planet Venera dajal energijo. Delajte vaje, ki imajo poudarek na sproščanju in raztezanju telesa, saj te vaje pomagajo premostiti oviran pretok energije po telesu. Jesen prinaša inovativne ideje, skupinske aktivnosti in povečuje zavedanje notranjih procesov v telesu. Na splošno je to čas priprave na prihajajočo zimo.

Zima je čas, da se sprostite. Zima je obdobje Ledvic, kar pomeni, da je čas za umiritev glave, počitek in izgrajevanje energije, saj so Ledvice sedež naše izvorne energije. Zima je pravi čas, da počastimo energijo Ledvic in zahtevamo več časa zase. Preživite nekaj časa z družino in prijatelji in ‘hibernirajte’, kolikor se le da! Če dovolimo telesu, da se ta čas obnavlja, bomo pomladi dobesedno vzcveteli, kot da bi se prebudili po zimskem spancu: spočiti, močni in bolj v miru.

Hrana, ki nas pozimi greje – ‘jang’ hrana: Za večne zmrzljivce ali tiste bolj oslabele je primerna hrana s toplim učinkovanjem, da nas od znotraj pogreje. Če imamo vnetni prehlad, kjer nam teče zeleno rumen izcedek iz nosu ali izkašljujemo, se taki hrani raje izogibajmo. Kadar pa imamo prozoren ali bel izcedek iz nosu, pomeni, da imamo več mraza v telesu, zato ne škodi, če se dodatno pogrejemo z bolj ‘jang hrano’:

Ingver, cimet, nageljnove žbice, črni poper, čili, rožmarin, peteršilj, drobnjak, bazilika, koper, janež, kumina, koriander, muškatni orešček, sončnično seme, rjavi sezam, praženi arašidi, kostanj, orehi, pinjole, beli riž (lepljivi), oves, pira, pšenični otrobi, kvinoja, soja, leča, buče, paprika, pšenični kalčki, krompir, ohrovt, čebula, česen, por, drobnjak, česen, šalotka, ganoderma, kitajski ginseng, grozdje, lupina citrusov, kokos, liči, breskev, maline, češnje, ananas, maslo, arašidovo maslo, piščanec, jagnjetina, šunka, beljak, školjke, kozice, sladkovodne ribe, rjavi sladkor, sir, čokolada, kava, kis, viski, vino …, enolončnice, pečenke in krepke juhe.

 

 

Piše: Maša Cvelbar, študentka tradicionalne kitajske medicine