Življenje v avtu

28. 11. 2012
0 Komentarjev

Ker cenimo in spoštujemo najvišjo vrednoto – življenje, bo naša skrb tudi skrb za vse nas, ki smo vozniki. Z Branetom Küzmičem, nekdanjim uspešnim dirkačem, zdaj priznanim trenerjem varne vožnje, smo se pogovarjali o varnosti na cestah.

Brane je izjemno sproščen in prijeten sogovornik. Znanje, ki ga poseduje o vozilih, vožnji in seveda varnosti na cesti, je neprecenljivo. Zase, ko ga vprašam, kakšen voznik je, najprej pove, da je prvo polovico življenja kot dirkač z neštetimi odličji stiskal plin, danes pa je njegova vožnja bolj umirjena. Tisti ‘hitri’ čas imenuje nevaren čas, saj je živel v hitrosti, nenehno izpostavljen izrednim situacijam, torej vedno tudi v življenjski nevarnosti.

Ker je vožnja najnevarnejše delo, ki ga človek opravlja, si želi, da bi imelo čim več ljudi možnost vsaj enkrat v življenju priti na treninge varne vožnje (v 20-letnem delovanju je šlo skozi njihove programe varnosti že več kot 27.000 ljudi), pri katerih bi spoznavali veščine, ki lahko rešujejo življenje.

Slovenci, kot pravi, sicer nismo slabi vozniki, spadamo v povprečje. Seveda se kot šoferji skozi življenjska obdobja in z izkušnjami, ki jih pridobivamo, spreminjamo. Predvsem Brane veliko razmišlja o mladih, za katere meni, da namenjajo med vožnjo preveč pozornosti mobilnim telefonom in podobnim opravilom, ki ne spadajo v avtomobil. »Ko vozimo, se osredotočimo zgolj in samo na šofiranje.« A tudi tu ne posplošuje zadev in doda, da niso vsi mladi vozniki tako nepremišljeni. Veliko jih goji resen odnos do sebe in drugih udeležencev v prometu.

Naj hitrost in druge vragolije ne bodo način, da kažemo moč sebi ali drugim.

Ko se pogovarjava o mladih voznikih, se tudi sama spomnim časov opravljanja vozniškega izpita. Imela sem srečo, da sem imela dobrega inštruktorja in starše, ki so mi dovolili voziti, takoj ko sem prejela roza knjižico. Brane Küzmič pa pravi, da starši ravno pri tem delajo napako, saj mnogi od njih otroku po opravljenem izpitu sploh ne pustijo voziti. Celo na trening varne vožnje jih pripeljejo straši, namesto da bi vozil mladi voznik in s tem pridobival izkušnje.

Govoriva tudi o tem, kako se tehnologija jeklenih konjičkov spreminja. S svetlobno hitrostjo naši avtomobili pridobivajo računalniške sisteme, ki sami uravnavajo način in druge lastnosti vožnje; voznik skoraj samo krmili. Zanima me, če Brane meni, da je vsa ta avtomatiziranost v novejših, jaz jim rečem kar ‘pametnih avtomobilih’, morda bolj nevarna kot ‘ročna vožnja’, saj smo morda malo manj osredotočeni na samo vožnjo, ker vemo, da za nas ‘dela avtomobil’ kar sam?

Hitro mi pojasni, da je pravzaprav naša osredotočenost v takih primerih celo še boljša, saj podzavestno, ko vemo, da avto naredi levji delež, naš um ostaja bolj ‘pri stvari’.

Za konec najinega prvega klepeta ‘na štirih kolesih’ me zanima še, kaj bi poudarila ob zaključku, predvsem z mislijo na zimo v prometu, ki je pred nami. Brane Küzmič pravi, da se predvsem zavedajmo, da so zavorne poti daljše. »V hladnejšem delu leta zmanjšajmo hitrosti, imejmo zimsko opremo in tudi ‘zimsko miselnost’ načina vožnje. Tako kot se pred zimo zamenja gume na avtomobilu, zamenjamo tudi način vožnje iz letnega na zimski način,« še pove.

Na štiri kolesa vas z Branetom spet vabiva v prihodnji številki. Srečno do takrat!

Piše: Polona Krušec

Nagradna igra
Z Branetom želiva tokrat vašo pozornost in željo po tem, da skrbite za svojo varnost in varnost drugih udeležencev v prometu, nagraditi.
Odgovorite na spodnje vprašanje in se potegujte za poseben bon, ki vas, če boste izmed vseh prispelih odgovorov izžrebani prav vi, pripelje do udeležbe na ZAČETNEM TRENINGU VARNE VOŽNJE v Centru varne vožnje ZŠAM Celje, ki ga najdete v Ljubečni pri Celju. Več informacij o tem in ostalih tečajih na www.kuzmic.si.
Nagradno vprašanje: Koliko voznikov se je v skoraj dvajsetih letih delovanja Centra varne vožnje že zvrstilo na različnih treningih?
Odgovore, ki jih dopolnite s svojim naslovom in telefonsko številko, pošljite na:
Revija Življenje, Savska cesta 5, 1000 Ljubljana ali na urednistvo@beremzivljenje.si, in sicer do 5. januarja 2013.
Nagrajenec bo objavljen v naslednji številki, ki izide 1. februarja 2013.